آخرین اخبار : 

رجعت معصومین و انبیاء ( جهان پس از ظهور امام زمان )

رجعت معصومین و انبیاء  ( جهان پس از ظهور امام زمان )  

 یا اباصالح

[ معنای رجعت و ادله اثبات آن :

رجعت یعنی زنده شدن بعضی از مردگان ، برای کمک کردن به امام زمان (عج) یا سایر ائمه علیهم السلام ، زیرا همانطور که می دانید بعد از ماجرای ظهور سایر ائمه هم رجعت خواهند نمود .

… شیعه هم برای این اعتقاد خودش ، ادله ی فراوانِ قرآنی و روایی دارد ؛ که در اینجا به یکی از این ادلّه قرآنی اشاره می کنیم .

ـ در کتاب مختصر البصائر بسند صحیح از امام صادق (ع) ، روایتی را نقل می کنند که امام به یکی از اصحاب خود خطاب می کنند که مردم سنی مذهب چه می گویند در تفسیر این آیه : ( وَ یَومَ نَحشُرُ مِن کُلِّ اُمَّةٍ فَوجاً مِمَّن یُکَذِّبُ بِآیاتِنا فَهم یُوزَعون ـ سوره نمل / آیه ۸۳ ) . و روزی که محشور کنیم از هر اُمتی ، گروهی را که تکذیب کننده آیات ما بودند .

راوی  می گوید : عرض کردم می گویند این آیه مربوط به قیامت است .

امام در جواب فرمودند ـ هرگز چنانکه آنها می گویند نیست ؛ بلکه ، این آیه مربوط به رجعت است ؛ مگر می شود خداوند در روز قیامت گروهی را برانگیزد و زنده کند و بقیه ی اُمت و مردم را مرده نگه دارد . بدان که آیه ای که مربوط به قیامت است ، و بیان می کند که همه زنده می شوند این آیه است ( وَ حَشَرناهُم فَلَم نُغادِر مِنهُم احدا ـ سوره کهف / آیه ۴۷ ) روز قیامت همه را زنده می کنیم و از هیچ کس فرو گذار نمی کنیم . یعنی هیچ کس نیست که در قیامت زنده نشود  ( بحارالانوار ، ج ۵۳ ، ص ۵۱ و ۶۰ ؛ تفسیر القمی ، ج ۱ ، ص ۲۴ و ج ۲ ، ص ۳۶ ) .

ـ در کتب معتبر شیعه روایتی از امام جعفر صادق (ع) آمده است که : « لَیسَ مِنَّا مَن لَم یُؤمِن بِکَرَّتِنَا وَ یَستَحِلَّ بِمُتعَتِنَا » (من لا یحضره الفقیه ، ج ۳ ، ص ۴۵۸ ).

امام می فرمایند : از ما نیست کسی که به کرّه و رجعت و بازگشت ما ایمان نداشته باشد و مباح و حلال نداند عقد موقت ما را .

ـ در زیارت جامعه کبیره آمده است که :

« مُؤمِنٌ بِإِیَابِکُم مُصَدِّق بِرَجعَتِکم منتظرٌ لِأمرکُم مُرتَقِبٌ لِدولتکُم وَ جَعَلََنی مِمَّن یَقتَصُّ آثارَکُم وَ یَسلُکُ سَبِیلکُم وَ یَهتَدی بِهُدَاکُم وَ یُحشَرُ فی زُمرَتِکُم وَ یَکُرَّ فی رَجعَتِکُم و یُملَّکُ فی دَولَتِکُم » ( مفاتیح الجنان ، ص و عیون اخبارالرضا ، ج ۲ ، ص ۲۷۵ )

یعنی : من از کسانی هستم که به بازگشت شما ایمان دارم و رجعت و بازگشت شما را تصدیق می کنم و منتظر امر شما هستم و مترصد دولت کریمه شما هستم تا آنجا که می فرمایند : پس خدا قرار دهد مرا از کسانی نقل کنم آثار شما را و در راه شما گام بردارم و هدایت شود به هدایت شما و محشور گردد در جمع شما و بازگشت به دنیا داشته باشد هنگام بازگشت شما به دنیا و در دولت شما مالک گردد .

رجعت کنندگان چه کسانی هستند ؟

بحث دیگر آنست که ، رجعت مربوط به همه ی انسانها یا همه ی مومنین نیست ، بلکه رجعت مختص به کسانی است که محض در ایمان و کفر باشند ، یعنی خالص و ناب در ایمان و یا خالص و ناب در کفر و دشمنی با اولیاء خداوند بوده اند . در این باب ، روایتی از امام صادق (ع) داریم که می فرمایند :

« إِنَّما یَرجِعُ إِلَی الدُّنیَا عِندَ قِیَامِ القَائمِ مَن مَحَضَ الإِیمَان َ أو مَحَضَ الکُفرَ مَحضاً فَامَّا مَا سِوَی هَذَینِ فَلَا رُجُوعَ لَهُم إِلَی یَومِ المَآب » ( بحارالانوار ، ج ۶ ، باب ۸ ، ص ۲۵۳ ) .

هنگام قیام و ظهور امام قائم (عج) تنها کسانی به دنیا رجوع می کنند که محض و خالص در ایمان یا کفرند .

از این روایت روشن می شود که رجعت برای همه انسانهای خوب نیست .

ترتیب رجعت ائمه ، به چه ترتیبی است ؟

اولین کسی که بعد از حضرت صاحب الزمان (عج ) به دنیا رجعت می نماید ، امام حسین (ع) می باشد ، که مقداری قبل از فوت امام زمان (عج) رجعت می کنند و مردم بعد از گذشت زمانی که با امام حسین (ع) انس و الفت گرفتند ، امام زمان فوت می کنند یا به شهادت می رسند و حضرت امام حسین (ع) بر ایشان نماز می خوانند و کفنشان می کنند و او را در قبر می گذارند ، و خودشان ، چهل سال بعد از امام زمان (عج) حکومت می کنند در این دوران خدا از قاتلین امام حسین (ع) انتقام خواهد گرفت . به این شکل که امام حسین (ع) با اصحابش در کربلا زنده می شوند و هم چنین ، هفتاد پیامبر ، از پیامبران سابق و هم چنین امیرالمومنین (ع) رجعت می کنند ؛ که جهت انتقام از خون پسرش ، پرچم را از دست پسرش می گیرد و خداوند به او اجازه می دهد که سی هزار نفر ، از یاران خود را در صفین زنده کند و هفتاد هزار نفر دیگر غیر از اصحاب خودش در جنگ صفین از سایر مردم را زنده کند ، که جمعاً یکصدهزار نفر می شوند به اضافه هفتاد پیامبر زنده شده به اضافه هفتاد و دو یار امام حسین (ع) در کربلا که در منطقه صفین بین آنها و لشکریان یزید و آل معاویه جنگی در می گیرد و خداوند همه یزیدیان را در این دنیا می کُشد و روز قیامت هم با فرعون و آل فرعون محشور می شوند ، اما روایات این بحث :

ـ … زید شحام از امام جعفر صادق (ع) نقل می کند که امام فرمودند : « إِنَّ اوَّلَ مَن یَکِرُّ فِی الرَّجعَةِ الحُسَینُ بنِ عَلُیٍّ وَ یَمکُثُ فِی الارضِ اربَعِینَ سَنَةً حتی یَسقُطُ حَاجِبَاهُ عَلِیِّ عَینَیهِ » ( البرهان ، ج ۲ ، ص ۵۰۶ ؛ بحارالانوار ، ج ۵۳ ، ص ۶۳ ) .

یعنی : به درستی که اولین کسی که رجعت می کند حسین بن علی (ع) می باشد و در روی زمین چهل سال زندگی می کند تا اینکه ابروانش بر روی چشمانش می افتد .

ـ حمران بن اعین از امام محمد باقر (ع) روایتی را نقل می کند که امام فرمودند :

« وَ یَقبَلُ الحُسَینُ علیه السّلام فِی اصحَابِهِ الَّذِینَ قُتِلُوا مَعَهُ وَ مَعَهُ سَبعُونَ نَبِیّاً کَمَا بَعَثُوا مَعَ موسی بنِ عِمرَانَ فَیَدفَعُ إِلَیهِ القَائِمُ الخَاتَمَ فَیَکُونُ الحُسَینُ علیه السّلام هُوَ الَّذِی یَلِی غُسلَهُ وَ کَفَّنَهُ وَ حَنُوطَهُ وَ یُوَارِیهِ فِی حُفرَتِهِ » ( بحارالانوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۰۳ ) .

یعنی : حسین (ع) همراه اصحاب کربلایش که با او در کربلا به شهادت رسیدند روی می آورد در حالیکه با آنها و هفتاد پیامبر از پیامبران بنی اسرائیل نیز زنده می شوند و آن هنگام امام زمان (عج) انگشتر پادشاهی را به امام حسین (ع) می دهد و امام حسین (ع) همانیست که متولی غسل و کفن کردن امام زمان (عج) می شود و او را در قبر می گذارد .

ـ رفاعة بن موسی از امام جعفر صادق (ع) نقل می کند که آقا فرمودند :

« إِنَّ اوَّلَ مَن یَکُرُّ إِلَیَّ الدُّنیَا الحُسَینُ بنِ عَلِیِّ وَ اصحَابِهِ وَ یَزِیدُ بنِ مُعَاوِیَةَ وَ اصحَابُهُ فَیَقتُلُهُم حذوالقذة بِالقُذَّةِ … » ( تفسیرالعیاشی ، ج ۲ ، ص ۲۸۲ ؛ بحارالانوار ، ج ۵۳ ، ص ۷۶ )

یعنی : به درستی که اولین کسی که به دنیا رجوع می کند حسین بن علی (ع) و اصحابش می باشد و یزید بن معاویه و اصحابش ، که البته یاران و لشکریان حسین (ع) تمامی لشکریان یزید را می کشند و به قتل می رسانند همان طوری که آن ها لشکریان حسین (ع) را در کربلا مظلومانه به قتل رساندند .

ـ جابر بن یزید از امام جعفر صادق (ع) نقل می کند که :

« إِنَّ لِعَلِیَّ فِی الارضِ کَرَّةً مَعَ الحُسَینِ ابنِهِ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیهِمَا یُقبِلُ بِرَایَتِهِ حتی یَنتَقِمَ لَهُ مِن اُمَیََّةَ وَ مُعَاوِیَةَ وَ آلِ مُعَاوِیَةَ وَ مَن شَهِدَ حَربَهُ ثُمَّ یَبعَثُ اللهُ إِلَیهِ بِانصَارِهِ یَؤمَئِذٍ مِن اهلِ الکُوفَهِ ثَلَاثِینَ الفاً وَ مِن سَایَرَ النَّاسِ سَبعِینَ الفاً فیلقاهما بِصِفِّینَ مِثلَ المَرَّةِ الاوَّلِیِّ حتی یَقتُلَهُم وَ لَا یُبقِی مِنهُم مُخبِرٌ ثُمَّ یبعثم اللهِ عزوجل فَیُدخِلُهُم اشَدَّ عَذَابِهِ مَعَ فِرعَونَ وَ آلِ فِرعَونَ … » ( تفسیر برهان ، ج ۳ ، ص ۵۰۷ ؛ بحارالانوار ، ج ۵۳ ، ص ۷۴ ) .

یعنی : به درستی که برای علی بن ابیطالب (ع) یک رجعت ابتدائی با حسین (ع) پسرش می باشد ، که پرچم امام حسین (ع) را گرفته و از خاندان امیه و معاویه و آل معاویه و هر کسی در جنگ کربلا شرکت کرده است انتقام می گیرد . سپس خداوند از انصار علی بن ابیطالب سی هزار نفر از کوفیان را و از سایر مردم هفتاد هزار نفر را ( که جمعاً می شوند صد هزار نفر ) زنده می کند پس علی بن ابیطالب (ع) و امام حسین (ع) بر علیه معاویه و یزید بن معاویه در صفین ، در جنگ دیگر به مصاف هم می روند مثل جنگ صفینی که قبلاً رخ داده بود ، ( با این فرق ) که خود معاویه و یزید و تمامی لشکریانشان کشته می شوند و به قتل می رسند ، تا جایی که هیچ مخبری از آن ها ، که بخواهد خبر نابودی لشکر را به کسی برساند ، باقی نمی ماند و البته خداوند ، معاویه و یزید و لشکریان آن ها را روز قیامت هم بر می انگیزد و عذاب فرعون و آل فرعون را به آنها می چشاند .

ـ در منابع روایی ما اشاره به حکومت یازده یا دوازده نفر مهدی نام بعد از امام زمان (عج) شده است که البته این دوازده نفر ، ضمناً در زمان حکومتشان که آیا بلافاصله بعد از حکومت امام زمان (عج) و قبل از حکومت امام حسین (ع) است یا بعد از حکومت امام حسین (ع) است یا عمال و کارگزاران امام حسین (ع) در دوران حکومت آن بزرگوار می باشند ، اختلاف نظر است . … از امام جعفر صادق (ع) می باشد که :

« إِنَّ مِنَّا بَعدَ القَائِمِ ( عجل الله تعالی فرجه ) احَدَ عَشَرَ مَهدِیّاً مِن وُلدِ الحُسَینِ علیه السلام » ( الغیبة ، شیخ طوسی ، ص ۴۷۸ ؛ بحارالانوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۴۵ )

بدرستی که از ماست بعد از قائم یازده مهدی نام از فرزندان حسین (ع) .

ـ …  شیخ صدوق در کمال الدین از قول امام جعفر صادق (ع) نقل کرده است که :

« عَن ابی بَصیر قال قُلتُ لِلصادق علیه السلام یا ابن رسول الله سَمِعتُ مِن ابیکَ انَّهُ قال یَکونُ بَعدَ القائم علیه السلام اثنَا عَشَرَ إِماماً فقال قَد قال اثنا عشر مَهدِیاً و لَم یَقُل اثنَا عَشََرَ إِماماً وَ لَکِنَّهُم قَومٌ مِن شِیعَتِنَا یَدعُونَ النَّاسَ إِلَی مُوَالاتِنَا و مَعرِفَةِ حَقِّنَا » ( کمال الدین ، ج ۲ ، ص ۳۵۸ ؛ بحارالانوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۴۵ ) .

ابابصیر می گوید : گفتم به امام جعفر صادق (ع) که ای فرزند رسول الله من از پدرتان ( امام محمد باقر (ع) ) شنیده ام که بعد از قائم دوازده نفر مهدی نام داریم ، امام جعفر صادق (ع) فرمودند : بله پدرم گفت دوازده مهدی نام ، نه دوازده امام ( تا بدانید که امامی بیش از دوازده امام ، نخواهیم داشت ) لکن این دوازده نفر مهدی از شیعیان ما هستند که مردم را به دوستی ما و آگاهی به حق ما دعوت می کنند .

اگر مفاد این حدیث را پذیرا باشیم می توان گفت بعد از امام حسین (ع) ( که به تصریح روایات بلافاصله بعد از امام زمان حکومت می کنند ) ما دوازده مهدی نام خواهیم داشت که سلسله مهدویه را تأسیس می کنند . یا اینکه احتمال دارد این دوازده نفر در دوره ی حکومت امام حسین (ع) جزء کارگزاران و حکام آن امام باشند .

ـ بعد از امام حسین (ع) هیچ اشاره ای به رجعت سایر ائمه به شکل و ترتیب خاصّی نشده ، بلکه چیزی که هست رجعت علی بن ابیطالب (ع) با رسول الله است که در آن روایت اشاره دارد که عمّال و کارگزاران حضرت علی بن ابیطالب (ع) سایر ائمه نه گانه می باشند . اما روایتی که از امام جعفر صادق (ع) می باشد ، چنین است :

« … ثُمَّ کَرَّةً اخرَی مَعَ رَسُول الله صل الله علیه و آله و سلم حَتَّی یَکُونَ خَلِیفَةً فِی الارضِ وَ تَکُونَ الاَئمه عَمالَه … » ( بحارالانوار ، ج ۵۳ ، ص ۷۴ ) .

ترجمه : سپس ، علی بن ابیطالب یک رجعت و زنده شدن آخری هم دارد ( غیر از رجعت اولش که برای انتقام گرفتن از قاتلین حسین (ع) بوده است ، و به طور قطع دو مرتبه فوت کرده اند و رجعت دیگرش که کیفیتش معلوم نیست ، با رجعت رسول خدا هم زمان است ) تا اینکه خلیفه خدا ، در روی زمین باشد و ائمه اطهار علیهم السلام کارگزاران ایشان بشوند .

در این رجعت نهایی ، امیرالمومنان ، مسئولیت دیگری هم دارند ، بنا بر آنچه که در روایات آمده است ، خداوند به شیطان اجازه می دهد تا هر کس از لشکریان خود را از زمان آدم (ع) تا به الآن زنده کند و امیرالمومنان (ع) هم اصحاب خودش را زنده می کند که شامل تمام انبیاء و اوصیاء و اولیاء خداوند از زمان آدم (ع) تا آن موقع می شود و جنگی بین این دو لشکر در منطقه رَوحا نزدیکی کوفه در می گیرد که بزرگترین جنگی است که تا به الآن بشر دیده و از شدت حملات لشکریان شیطان ، لشکر علی بن ابی طالب (ع) ۱۰۰ قدم عقب می کشد و پاهای عقبه لشکر به رودخانه فرات می رود . در آن موقع خداوند ، حضرت رسول (ص) را در صحنه جنگ ، ظاهر و حاضر می کند و شیطان از دیدن این صحنه پا به فرار می گذارد . لشکریان شیطان به او می گویند حالا که داریم پیروز می شویم چرا فرار می کنی ؟! شیطان می گوید : من چیزی را می بینم که شما نمی بینید و حضرت رسول (ص) به او می رسد و با نیزه ای که بین دو کتفش وارد می کند او را از بین می برد و با مردن شیطان ، تمام لشکریانش نابود می شوند . در این روایت اشاره دارد که بعد از این جنگ ، امیرالمومنین (ع) چهل و چهار هزار سال عمر می کنند .

ـ اما متن روایت مختصر البصائر این می باشد که امام جعفر صادق (ع) فرمود :

« إن إِبلیسَ قال اُنظِرنِی إلی یَومَ یُبعَثُونَ فأبی الله ذلک علیه فقال : إنکَ مِن المُنظَرینَ إلَی یَومِ الوقتِ المَعلوُمِ فإذا کان الوقتُ المعلومِ ظَهَرِ إبلیسُ لعنهُ الله فی جمیعِ اشیاعِهِ منذ خلق الله آدم إلی یوم الوقت المعلوم و هی آخِرُ کرَّةٍ یَکُرُّها امیرالمومنین فَقُلتُ و إنَّها لَکَرَّاتٌ قال نعم إنَّها لَکَرَّاتٌ و کَرَّاتٌ »

یعنی : به درستی که ابلیس گفت : خدایا به من تا روز رستاخیز و قیامت مهلت بده ، ولی خداوند از پذیرش درخواست ابلیس ابا کرد بلکه گفت : تو تا زمانی معلوم از مهلت داده شدگان می باشی ، پس هر گاه وقت معلوم رسید ابلیس ( خدا لعنتش کند ) در جمع اصحاب و یاران مخصوص خودش ، آن اصحابی که از زمان آدم تا به آن وقت داشته ، ظاهر می شود و البته رجعت و بازگشت پایانی را هم حضرت امیرالمومنین دارد . راوی می گوید به امام گفتم : آیا رجعت امیرالمومنین چند مرتبه است و این رجعت زمان ابلیس ، رجعت پایانی و نهایی امیرالمومنین است ؟ امام فرمودند : بله به درستی که امیرالمومنین رجعتها و بازگشت های متعددی دارد .

اما ادامه روایت :

« فإذا کان یَومُ الوقتِ المعلوم کَرَّ امیرالمومنین فی اصحابه و جاء ابلیسُ فی أصحابِهِ و یکونُ میقاتُهُم فی ارض من اراضی الفرات یُقَال لَهَا الروحا قریبٌ مِن کوفَتِکُم فَیَقتُلُونَ قتالاً لم یقتتل مِثلُهُ مُنذُ خَلَقَ اللهُ عزوجل العَالَمِینَ » .

یعنی : پس هرگاه آن وقت و زمان معلوم فرا برسد امیرالمومنین در بین یاران و اصحابش رجعت می کند و ابلیس هم در بین اصحابش ظاهر می شود و محل رویارویی آن ها در سرزمین های حاشیه رودخانه فرات ، نزدیک شهر کوفه می باشد که به آن روحاء گفته می شود و البته جنگی می کنند که از زمان حضرت آدم تا آن موقع که خدا عالمیان را خلق کرده چنین جنگی نظیر و مشابهی نداشته است .

اما ادامه ی روایت :

« و کانِّی انظُرُ إلَیَّ اصحابُ امیرالمومنین قد رجعُوا إلیَّ خَلفِهِم القهقری مِائَةَ قَدَمٍ و کانِّی انظُرُ إِلَیهِم و قَد وَقَعَت بَعضُ ارجُلِهِم فِی الفُراتِ و مُنذُ ذلک یَهبِطُ الجَبَّارُ عزوجل فی ظُلَلٍ مِنَ الغَمَامِ و الملائکةِ و قُضِیَ الامرُ و رَسُول الله بِیَدِهِ حربةٌ من نورٍ »

یعنی : مثل آنست که می بینم که اصحاب امیرالمومنین (ع) عقب نشینی می کنند به اندازه صد قدم و مثل آن است که می بینم به واسطه این عقب نشینی ، پاهایشان در رودخانه فرات وارد می شود ، در این هنگام است که خداوند و ملائکه به میدان نبرد هبوط می کنند و همچنین رسول الله (ص) در حالی در دستش سلاحی از نور است .

ادامه روایت :

« فإذا نظر إلیه ابلیسُ رجع القهقری ناکصاً علی عَقِبَیهِ فیقول له اصحابُهُ این تُریدُ و قد ظَفِرتَ فیقول إنِّی اُرِیَ ما لا تَرَونَ إنی اخاف الله فَیَلحَقُهُ النَّبیُّ فَیَطعُنُهُ طَعنَةً بین کتفیه فیکون هلاکُهُ و هلاک جمیع اشیاعه فعند ذالک یعبد الله عزوجل و لا یُشرِکُ بِهِ شیئاً و یَملِکُ امیرالمومنین اربَعاً و اربعین الفَ سنةٍ حتی … » ( بحارلانوار ، ج ۵۳ ، ص ۴۲ )

یعنی : در این هنگام ابلیس وقتی نظر به هبوط خداوند و ملائکه و رسوالله می کند ، پا به فرار می گذارد و در حالی که پشت به دشمن کرده ، لشکریان شیطان به او می گویند کجا می روی در حالی که داری پیروز می شوی ؟ پس شیطان می گوید من چیزی را می بینم که شما نمی بینید ، من از خداوند می ترسم در این هنگام پیامبر در میدان جنگ به او می رسد و با یک نیزه ای که در بین دو کتف شیطان فرو می برد هم شیطان را می کشد و هم لشکریانش را نابود می کند . بعد از این نبرد نهائی خیر و شر است که خدا پرستیده می شود و برایش هیچ شریکی قائل نمی شوند . در این عصر است که امیرالمومنین پادشاهی می کند چهل و چهار هزار سال تا این که … .

ـ اما این نکته که در این جنگ نهائی خیر و شر همه پیامبران و اولیاء جمعند روایاتی بر این دلالت دارد که به بعضی از آنها اشاره می شود . در کتاب تفسیر عیاشی روایتی از امام جعفر صادق (ع) نقل می کند که راوی می گوید شنیدم امام (ع) آیه ۸۱ سوره ی آل عمران را تلاوت می کنند :

وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ النَّبِیِّیْنَ لَمَا آتَیْتُکُم مِّن کِتَابٍ وَحِکْمَةٍ ثُمَّ جَاءکُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِکُمْ إِصْرِی قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَکُم مِّنَ الشَّاهِدِینَ   ( آیه ۸۱ سوره آل عمران )

و هنگامى را که خداوند از پیامبران پیمان گرفت که چون به شما کتاب و حکمتى بخشیدم آنگاه  پیامبری سوی تان آمد که تصدیق کننده ی کتاب آسمانی شماست ( مراد حضرت محمد (ص) است ) باید ( بر اساس پیمانی که از شما گرفتم ) به او ایمان آورید و حتماً یاریش دهید . آن گاه گفت آیا گردن نهادید و پیمانم را پذیرفتید ؟ گفتند آری گردن نهادیم گفت پس گواه باشید و من نیز با شما از گواهانم .

راوی می گوید امام این آیه را تلاوت کردند و فرمودند :

« لَتُؤمِنُنَّ برسول الله و لَتَنصُرُنَّ امیرالمومنین قُلتُ و لَتَنصُرُنَّ امیرالمومنین قال نَعَم مِن آدَمَ فَهَلُمَّ جَرّاً و لا یَبعَثُ الله نبیاً و لا رسولاً إِلَّا رَدَّ إِلَیَّ الدُّنیَا حتی یُقَاتِلُ بَینَ امیرالمؤمنین » ( تفسیر عیاشی ، ج ۱ ، ص ۱۸۱ ) .

یعنی : آن پیامبران باید ایمان به رسالت و پیامبری رسول الله (ص) داشته باشند و باید امیرالمومنین (ع) یاری بکنند ( مراد یاری رساندن امیرالمومنین در همین جنگ نهایی خیر و شر ) ، راوی می گوید سوال کردم یاری برسانند به امیرالمومنین ؟ امام فرمودند بله همه پیامبران از آدم تا خاتم ، و خدا هیچ نبی و رسولی را بر نیانگیخت مگر آن که در این رجعت نهایی ، آن ها را به دنیا برگرداند تا در این نبرد نهایی خیر و شر ، در زمره ی لشکریان امیرالمومنین با شیطان و اعوانش مقاتله و مبارزه کنند .

ـ در یک روایت دیگری که در تفسیر قمی آمده است ، باز از امام جعفر صادق (ع) نظیر این روایت قبلی نقل شده است ( تفسیر قمی ، ج ۱ ،ص ۱۰۶ )

ـ اما روایت دیگری هم در تفسیر عیاشی آمده که شیطان را دست و کتف بسته نزد امام (ع) می آورند و صاحب العصر عجل الله تعالی فرجه  گردن شیطان را می زند . ( تفسیر عیاشی ، ج ۲ ، ص ۲۴۲ )

و البته روایات قبلی بیشتر مورد قبول می باشد ، به دلیل روایتی که در ذیل می آوریم :

ـ مفاد این روایت مؤید آن نقل است که ابلیس به دست حضرت امیرالمومنین (ع) کشته می شود نه به دست صاحب العصر و الزمان  (عج) زیرا دارد که ابلیس را در عصر ظهور آن امام حاضر می کنند و حجاج هنگام رمی جمرات در منی با سنگ خود شیطان را می زنند . اما متن روایت را حضرت عبدالعظیم حسنی از امام هادی (ع) چنین نقل می کند که حضرت فرمودند :

« معنی الرََّجِیمِ انَّهُ مَرجومٌ بِاللَّعنِ و مَطرُودٌ مِن مَوَاضِعِ الخَیرِ لَا یَذکُرُهُ مُؤمِنٌ إِلَّا لَعَنَهُ و إِنَّ فی عِلمِ الله السَّابِقِ انَّهُ إذا اخرَجَ القَائِمِ لایُبقِی مُؤمِنٌ فی زَمَانِهِ الارجمه بالحِجارَةِ کما کان قبل ذالک مَرجُوماً بِاللَّعنِ » ( معانی الاخبار ، ص ۱۳۹  و برهان ، ج ۱ ، ص ۶۲۰ و بحارالانوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۴۲ ) .

یعنی : معنای رجیم آن است که شیطان با لعن مومنین سنگ سار می شود و از مواضع خیر طرد می شود و هیچ مومنی او را یاد نمی کند مگر آن که لعنش کند و این که در علم الله السابق ( علم ازلی خداوند ) مقرر شده که هر گاه حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه ) خروج کند هیچ مومنی باقی نمی ماند مگر آن که شیطان را با سنگ حقیقی سنگ سار کند چنان که قبلاً با لعن سنگ سار می شد]۱ .

 


ارجاعات


۱ ـ  کتاب : گل نرگس « سیری در مباحث مهدویت » / کاری از هیأت تحریریه موسسه فرهنگی هنری اشراق معرفت ، ناصر نیل ساز ، با همکاری حامد آرین پور / ناشر : مولف / چاپ نهم ۱۳۹۲ / از صفحه  ۱۲۱ تا ۱۳۵


  1. طیبه گفت:

    سلام و درود بر شما
    مدتی بود که به دنبال مطلبی ساده و مختصر می گشتم که تا حدودی بتوانم با خواندن آن اطلاعاتی در مورد آخرالزمان داشته باشم. خلاصه به سایت شما رسیدم و خیلی هم از آن راضی هستم ممنون از زحمات شما

    شما نیز سلام و درود ما را پذیرا باشید
    ممنونم از نظر لطف و حضور شما
    هدف ما نیز با توکل به پروردگار، کسب رضایت شماست

  2. علیرضا گفت:

    سلام
    از مدیریت سایت متشکرم
    مطلب مفیدی بود

    علیکم السلام
    ما هم از حضور و نظر لطفتان ممنونیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.