آخرین اخبار : 

اصلاح گرایی در قیام امام حسین(ع)

اصلاح گرایی در قیام امام حسین(ع)

امام حسین(ع) و حرکت اصلاحی

مؤلفه‌های اصلی اصلاح‌گرایی حسین‌بن علی‌(ع) عبارتند از:

{اسلام ناب، تفکر جهادی و انقلاب، ظلم‌ستیزی و استبداد‌زدائی، بازگشت جامعه اسلامی به قرآن، سنت، سیره نبوی و علوی، احیاء کرامت و حقوق انسان، اقامه عدالت اجتماعی، نقش دادن به مردم در تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود مبتنی بر معیارها و ارزش‌های اسلامی، احیاء عنصر حیات‌آفرین و عزّت‌بخش امر به معروف و نهی از منکر، بدعت‌زدایی، خرافه‌ستیزی، مبارزه با تحریف‌های[تا اینحا ص ۲۲۵ کتاب] پیدا و پنهان در حوزه اندیشه دینی، احیاء امت ختمیه و اصلاح بسترهای اصلی جامعه اسلامی و … خواهد بود.

حال به فرازهایی از سخنان و مکتوبات ارسالی امام حسین(ع) توجه نمائیم:

نوع اسلام‌شناسی، انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی ویژه در حرکت اصلاحی امام(ع) مشاهده می‌شود:

الف) … انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیرة جدی و ابی علی‌بن‌ابیطالب (مقتل الحسین، ص ۱۵۶).

همانا قیام کردم تا امت پیامبر(ص) را، امت جدم را اصلاح کنم، هدفی جز امر به معروف و نهی از منکر ندارم و روش من روش پیامبر و علی(ع) است.

ب) … فان السنة قد امیتت و انّ البدعة قد احییت (فرهنگ جامع امام حسین(ع)، نشر معروف، چاپ اول، ص ۳۵۶).

همانا که سنت پیامبر(ص) را کشته و میرانده‌اند و بدعت را احیاء کردند.

ج) الا ترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتناهی عنه (بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۸۱ ـ ۱۸).

د) فلعمری ما لامام الا الحاکم بالکتاب و القائم بالقسط و الدائن به دین الحق و الحابس نفسه علی ذلک لله (ارشاد مفید، ص۲۰۴، و فرهنگ جامع امام حسین(ع)، نشر معروف، چاپ اول، ص۲۵۲).

به جانم سوگند امام و رهبر نیست مگر آن کس که به قرآن عمل کند و عدل را بپا دارد و حق را اجرا کند و خود را وقف راه خدا سازد.

این نکات در سخنان بالا قابل تأمل است:

۱ ـ هدف از قیام کربلا اصلاح فرهنگی و اجتماعی امت پیامبر اکرم(ص) بوده است.

۲ ـ عنصر اصیل نهضت حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است که در اصلاحات حسینی نقش کلیدی و محوری داشت.

۳ ـ سیره و روش امام(ع) در قیام سیره و روش پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) بوده است[تا اینجا ص ۲۲۶ کتاب] که در واقع احیاء سنت و سیره پیامبر و علی(ع) بوده است.

۴ ـ احیاء سنت‌های مرده و از بین بردن بدعت‌های زنده شده از اهداف دیگر احیاءگرانه حسین‌بن‌علی(ع) بوده‌است.

۵ ـ حق‌گرایی: حق‌خواهی، باطل‌ستیزی و باطل‌زدایی از انگیزه‌های نهضت اصلاحی عاشورا بوده است.

۶ ـ محورهای قیام اصلاح‌گرایانه کتاب و سنت، عدالت‌خواهی، عدالت‌گستری و دین‌داری بود.

۷ ـ مبارزه با انحرافهای فرهنگی، تحریف‌های دینی، استبداد و ظلم حاکم، تفسیر به رأی‌ها و قرائت‌های بی‌پایه و معیار از دین و تعالیم دینی که توسط تزویرگران، زراندوزان و زورمندان ترویج شد نیز از هدف‌های قیام کربلا بود.

۸ ـ احیاء تفکر اصیل دینی و فرهنگ خدا محور، انسان‌گرا، عدالت‌پرور و حق‌مدار اسلام ناب و اصلاح جدول ذهن، زبان و زندگی امت پیامبر اسلام نیز در ذات نهضت حسینی نهفته بود.

۹ ـ در نهضت اصلاحی مصلح باید از ویژگی‌های اصیل، الهی، درک دینی و درد‌ دینی والایی برخوردار باشد ویژگی‌هایی چون: اسلام‌شناسی اصیل، زمان‌شناسی عمیق، دشمن‌شناسی زیرکانه، وظیفه‌شناسی، روش‌شناسی جامع، اصول‌گرایی در مسیر اصلاح‌طلبی، تفکر جهادی و ارزشی، صبر و بصیرت، بیداری و پایداری در راه هدف، تبیین و تحلیل حرکت اصلاح‌طلبانه و احیاء‌گرانه، طرفداری جدی امر به معروف و نهی از منکر، راه‌شناس، راه‌رفته، مستقل و آزادیخواه و…

۱۰ ـ اصلاح‌طلبی و احیاء‌گرایی جزء ذات دین و هویت اصیل اسلامی و انقلابی است نه در تعارض و تضاد با آن و این در همه زمان‌ها و زمینه‌ها لازم و ضروری می‌نماید با وجود اینکه اصلاحات درونی و برونی است و… }۱

 ………………………..

ارجاعات

………………………..

۱ ـ از کتاب: همگرایی عقل و عشق در نهضت حسینی/ نویسنده: حجت‌الاسلام دکتر محمد‌جواد رودگر/ ناشر: انتشارات وثوق، قم/ چاپ اول ۱۳۸۷/ ص ۲۲۵و۲۲۶و۲۲۷

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.