آخرین اخبار : 

بیمه اتومبیل، بیمه بدنه، بیمه حوادث سرنشین

بیمه اتومبیل، بیمه بدنه، بیمه حوادث سرنشین

بیمه اتومبیل

بیمه اتومبیل

{بیمه اتومبیل نیز در میان سایر انواع رشته های بیمه، ویژگی خاصی دارد. شاید باعث شگفتی شود اگر بدانیم که مردم در مقابل افزایش حق بیمه اتومبیل حساسیت بیشتر دارند تا حق بیمه سایر رشته‌ها.

بیمه اتومبیل با خصوصیات ذکر شده، عملاً یک مشکل سیاسی اجتماعی تلقی می شود و در کشورهای پیشرفته صنعتی، به ویژه امریکا، سازمانهای ذی‌ربط (نماینده بیمه‌گذاران، اتحادیه بیمه‌گران‌، کانون وکلا و حقوقدانان و نمایندگان دولت) در جهت حل مسایل تکنیکی و سیاسی با دیدگاه های مختلف، رو در روی هم قرار می‌گیرند.

تجربه بیمه اتومبیل

بیمه اتومبیل در کشورهای صنعتی (امریکا و اروپا) از سالهای دور، از دید[تا اینجا ص ۳۱۱ کتاب] بیمه‌گران نتایج رضایت بخشی نداشته و این بازارها، زیان هنگفتی در این رشته متحمل شده‌اند که دلایل عمده آن عبارت است از:

۱- فزونی خسارتها و غرامتهای پرداختی به اشخاص ثالث از نظر تعداد و میزان به دلیل ارتقای سطح فرهنگی جامعه که در نهایت سبب آشنایی افراد به حقوق خود شده است؛ افزایش شمار دعاوی؛ بالا رفتن هزینه‌های دادرسی؛ افزایش تورٌم؛ و پذیرش بی‌قید و شرط مسؤولیت دارندگان وسایل نقلیه(بر اساس نظریه خطر(

۲- افزایش هزینه‌های تعمیر وسایل نقلیه به دلیل وجود تورّم؛ بالا رفتن دستمزدها؛ افزایش تدریجی قیمت قطعات یدکی؛ و بالا رفتن سطح انتظارها و توقعات افراد جامعه از بیمه.

۳- افزایش ترافیک که به فزونی شمار حوادث رانندگی انجامیده است.

۴- رشد ناکافی جاده‌های مناسب و بزرگراهها که نتوانسته‌اند از پس فشار روز افزون وسایل نقلیه ترافیک زای موجود بر‌آیند و از شمار حوادث و شدت آنها بکاهند.

۵- بسنده نبودن حق بیمه در مقابل افزایش روزافزون میزان خسارتها. [تا اینجا ص ۳۱۲ کتاب]

نحوه تعیین حق بیمه با توجه به سابقه خسارت

در این سیستم، بیمه‌گران برای تشویق رانندگان و همچنین ایجاد ثبات در پرتفوی شرکت، به رانندگانی که سابقه خسارتی آنها از حد متوسطی که شرکت تعیین می کند پایین‌تر باشد، تخفیف قایل می‌شوند. بر خلاف، در مورد رانندگانی که سابقه خسارتی بد داشته باشند و میزان خسارت آنها بالاتر از آن حد متوسط باشد، حق بیمه کامل دریافت می‌کنند. گهگاه میزان تخفیف حتی به ۶۰ تا ۷۰ درصد نیز می‌رسد. تنها اشکال آن است که چون حق بیمه با توجه به میزان خسارت تعیین می شود ممکن است که بیمه‌گذاری به رغم دارا بودن سابقه خوب، با یک خسارت بزرگ ناگزیر شود حق بیمه بیشتری بپردازد که این عمل با فلسفه وجودی این سیستم مغایر است. در این سیستم، سابقه بیمه‌گذار از بیمه‌گر قبلی به بیمه‌گر بعدی منتقل می‌شود. [تا اینجا ص ۳۱۵ کتاب]

 
انواع بیمه اتوموبیل و شرایط فعلی آن در ایران

در بیمه اتوموبیل موضوع یا مورد بیمه وسیله نقلیه موتوری زمینی است که با توجه به نوع وسیله و نحوه استفاده آن، همانطوری که اشاره شد، به انواع مختلف از قبیل سواری، اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت‌ انواع وانت‌بار، تریلر و موتورسیکلت یا وسایل نقلیه تخصصی نظیر آمبولانس، ماشینهای آتش‌نشانی، تراکتور، جرثقیل و واپکو تقسیم می‌شود. انواع پوششهای بیمه اتوموبیل که اکنون در بازار ایران به متقاضیان عرضه می شوند عبارتند از:

۱. بیمه بدنه: در بیمه بدنه تعهد بیمه گر جبران خسارت وارده به بدنه وسیله نقلیه بیمه شده است. هرگاه به وسیله نقلیه بیمه شده بر اثر حوادث رانندگی (آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه، سرقت، واژگون شدن و تصادف) خسارت وارد شود بیمه‌گر طبق شرایط بیمه نامه آن را جبران می کند. این توضیح لازم است که بیمه بدنه اتوموبیل که در صفحات بعد شرح داده شده براساس شرایطی است که هم اکنون شرکتهای بیمه در دست اجرا دارند، در نتیجه ممکن است در آینده برخی شرایط تغییر کند.

۲. بیمه مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی: این نوع بیمه یک نوع بیمه مسؤولیت است که اصطلاحا بیمه شخص ثالث خوانده می شود. به همین دلیل است که در این کتاب در فصل بیمه مسؤولیت در مورد آن بحث شده است. در این بیمه موضوع تعهد بیمه‌گر مسؤولیت قانونی بیمه‌گذار در مقابل اشخاص ثالث است که به موجب قانون مصوب ۱۳۴۷ اجباری است.

۳. بیمه حوادث سرنشین: هرگاه سرنشینان اتومبیل بر اثر حوادث رانندگی دچار صدمه بدنی شوند یا فوت کنند بیمه گر، غرامت ناشی از صدمه مدنی را به سرنشینان و در صورت فوت، غرامت فوت را به بازماندگان متوفی طبق شرایط بیمه نامه پرداخت می‌کند.}۱

ارجاعات
۱ـ کتاب: کلیات بیمه/ نویسنده: آیت کریمی/ پژوهشکده بیمه وابسته به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تهران/ چاپ دوازدهم ۱۳۸۸/ ص ۳۱۵ تا ۳۲۰

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.