آخرین اخبار : 

فیس‌بوک

فیس‌بوک

فیس بوک

{فیس‌بوک شبکه اجتماعی مجازی است که بنا به اظهارات مؤسسان آن، به افراد کمک می‌کند تا با دوستان، اقوام و همکاران خود ارتباط مؤثرتری برقرار کنند. فناوری این شبکه با الگوبرداری دیجتالی از ارتباطات اجتماعی افراد حقیقی ایجاد شده است. در این شبکه، کاربران می‌توانند با ایجاد پروفایل (صفحه اطلاعات شخصی کاربر) و در معرض دید قرار دادن آن برای دوستان خود، با یکدیگر ارتباط کنند. علاوه بر آن، کاربران می‌توانند دوستان خود را اضافه کنند و برای آن‌ها پیغام بفرستند. آن‌ها همچنین می‌توانند به شبکه‌های سازمان یافته دانشگاه، محل کار و مدرسه بپیوندند. به عبارتی فیس‌بوک محیط مجازی است که در آن، کاربران اینترنتی با استفاده از متن و تصویر، ایده‌ها و علایق خود را ارایه می‌دهند، با دوستان خود گفت وگو می‌کند، ابراز احساسات می‌کنند و [تا اینجا ص ۱۷ فصلنامه] تمامی این موارد را به اشتراک یعنی در معرض نقد و نظر قرار می‌دهند. این شبکه دارای بخش‌ها و قابلیت های مختلف و زیادی است که مهمترین آن‌ها معرفی می‌شود:   htttp//www.facebook.com

۱- دوستان (Friend)؛ کاربر و سایر افراد در این بخش می‌توانند نام و عکس دوستان خود را مشاهده کنند، دوست‌یابی کنند، دوستان خود را طبقه‌بندی کنند و اطلاعات خاصی را برای آن‌ها ارسال کنند. کاربر همچنین می‌تواند از مشاهده پروفایل خود توسط فرد دیگر جلوگیری کند. با این کار، تمام روابط کاربر با فرد مورد نظر قطع می‌شود.

۲- شبکه‌ها (Networking)، گروه‌ها (Groups) و صفحات (Pages)؛ این بخش از فیس‌بوک نشان دهنده وجه اجتماع مجازی این شبکه است و دارای شبکه‌ها، گروه‌ها و صفحات مختلفی است که کاربر می تواند به آن‌ها بپیوندد و همچنین خود به همراه دوستان، گروه‌های دلخواه را ایجاد کند. گروه‌ها برای برگزاری مباحث و رویداد‌ها به وجود می‌آیند و به افراد این امکان را می‌دهند که به صورت آنلاین (برخط) با یکدیگر گفت و گو کنند. صفحات نیز توسط افراد و شرکت ها به وجود می‌آیند و به کاربران این امکان را می دهد که طرفدار، فرد، محصول، خدمات یا عقیده‌ای خاص شوند.

۳- پروفایل (Profil)؛ ورودی اصلی کاربران در فیس‌بوک است و هویت فرد در شبکه را نمایش می‌دهد.

۴- فیلم (Videos)؛ در این بخش، کاربران می‌توانند فیلم‌های خود را از طریق تلفن همراه بارگذاری کنند.

۵- رویدادها (Events)؛ از طریق این بخش، اعضای فیس‌بوک می‌توانند رویدادهای پیش‌رو در درون گروه خود را به اطلاع یکدیگر برسانند یا برای آن برنامه‌ریزی کنند.

۶-علایق (Likes)؛ در این بخش کاربر می‌تواند علایق خود را در مورد موسیقی، فیلم، رشته ورزشی و … برای سایر دوستان خود بیان کند. [تا اینجا ص ۱۸ فصلنامه]

۷- تگ کردن؛ این قسمت یکی از بخش‌های پر کاربر فیس‌بوک است که در آن اگر یکی از کاربران، عکس یا فیلمی را پسندید، می‌تواند با تگ کردن روی آن، درباره آن با دوستان خود صحبت کند و آن را به اشتراک گذارند.

۸- چت (Chat)؛ در این قسمت کاربر می‌تواند با یک یا چند نفر از دوستان خود به طور هم زمان گفت و گو کند. (فیس بوک؛ خوب یا بد؟، پایگاه اطلاع رسانی حوزه رسانه و ارتباطات http//www.medianews.ir/fa/2009/05/23/facebook.html : )}1

ارجاعات:
۱ـ منبع: فصلنامه مطالعات سیاسی روز، سال یازدهم ـ شماره ۴۴،۴۵ و ۴۶ – تابستان ، پاییز و زمستان ۱۳۹۱/ مدیر مسئول: یدالله جوانی/سردبیر: رضا گرمابدری/ چاپ: مرکز چاپ نمایندگی ولی فقیه در سپاه/ نام مقاله و نویسنده: نقش شبکه های اجتماعی مجازی در جنگ نرم(مطالعات موردی فیس بوک)، حمزه عالمی چراغعلی/صص ۱۷،۱۸،۱۹  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.